11 maart 2015

Er moet wel gewerkt worden

Ik dacht dus dat je moest sparen. Maar van sparen zegt meneer Snor lelijke dingen. Hij noemt dollars graag 'groene werknemers'. Alle slechte grappen die je over ambtenaren kent, vallen in het niet bij de kwalificaties die meneer Snor heeft voor groene werkers op een spaarrekening.

Dat is even slikken voor mij. Ik ben opgegroeid met het idee dat sparen goed is: goede mensen sparen. Bovendien vind ik het makkelijk en is het veilig (als je rekening houdt met de grenzen van het garantiestelsel).

Maar het devies is dus niet sparen, maar besparen en het geld dat ik over heb voor me laten werken. Het schijnt relatief eenvoudig te zijn om een gemiddeld rendement van 7% te halen. Ik word er nog een beetje zenuwachtig van. Want ik heb geen verstand van beleggen en wat is de goede tijd om in te stappen? Daar heeft Mister Money Mustache een mooie oneliner voor: “The best time to invest in stocks was long ago. The second best time is today.“ Volgens hem gaat de aandelenmarkt gemiddeld altijd omhoog en ondertussen ontvang je dividend. Het is niet de bedoeling dat je de aandelen op korte termijn weer verkoopt. Dus je hoeft er ook geen stress van te hebben.
Er moet wel gewerkt worden, niet door mij, maar door het geld. Ik moet wel even over een drempel heen en uitzoeken hoe het moet. Da's nog best een opgave.

Andere opties om wat meer rendement te halen dan de louzy 1,8% die je nu op de beste spaarrekening krijgt, die Mister Money Mustache noemt zijn: huizen verhuren en geld uitlenen.

Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten