7 oktober 2017

Einde Erik Zwerver

De serie over Erik Zwerver moet nog afgesloten worden. En dat ga ik doen met wat cijfertjes. Na de bedel-quote vond ik geen oneliners meer waarover ik hier wilde bloggen, maar wel een mooie stand van zaken en voorspelling in cijfers van Erik zelf, van een week of twee voor het einde:

Belegd kapitaal:

6 dollar (Hollywood)

Courant kapitaal:
30 cent (rest)
2 dollar (Big Pistol; een cowboyranch voor toeristen waar hij gewerkt heeft)
13 dollar (Jonas’schoenen en Denver Post; interview en reclame)
5 dollar (Eddie Ott-gastheeren; ehh wat was dat ook al weer?)
2 dollar (Eva in Denver; en ook deze kan ik me niet herinneren, Eva wel, maar niet hoe hij twee dollar verdiend heeft terwijl hij bij Eva was.)
= 18 dollar 30 cent

Te verwachten kapitaal

5 dollar (Salt Lake-krant)
5 dollar (andere krant; hij verwacht blijkbaar nog twee keer geld voor een interview te krijgen)
5 dollar (diversen)
= 15 dollar

Totaal kapitaal: 6 + 18,30 + 15 = 39,30 dollar

Terugreis: 30 cent
Totaal beschikbaar kapitaal: 39, nou ja, 40 dollar. Veertig dollar!!

Contrasten

Van die veertig dollar is hij van plan op vakantie te gaan, want als het allemaal lukt heeft hij tijd en geld over en hij vindt dat je gespaard geld en tijd moet besteden. Ik vind de contrasten wat dat betreft grappig. Hij staat tot zijn ellebogen in het water vuile borden te wassen, doet hele dagen zwaar werk op een boerderij of laat zich helemaal vies en zwart worden voor een gratis maar gevaarlijk ritje op de kolentrein. Vervolgens gaat hij op een luxe vakantie: feesten, fooien geven, een plooi in je broek (zoals hij het zelf omschrijft). 

Hij ging dus met tien dollar op stap, heeft twee weken voor zijn bestemming ruim achttien dollar op zak en ziet nog mogelijkheden om er wat bij te verdienen in de laatste weken (spoiler-alert: dat lukt).

Nog wat cijfertjes

Op de heenweg legt hij, exclusief de bootreis, ongeveer 6.000 kilometer af (New York – San Francisco met een paar flinke omwegen, sommige bewust, sommige onbedoeld).
En toch nog even opgezocht: de 10 dollar waar hij mee op stap gaat, zou nu ongeveer 175 dollar waard zijn.

En daarmee eindigt mijn mini-serie over Erik Zwerver. Tenzij jullie nog vragen hebben?


2 opmerkingen:

  1. Sorry, heb niet je hele serie gelezen maar Erik Zwerver = Erik Hazelhoff Roelfsema = de Soldaat van Oranje. Ik herkende je verhaal uit zijn biografie. Bijzondere man, belachelijk avontuurlijk leven! Groet, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Ik ontdekte het boek (Rendez-vous in San Francisco) laatst en heb het met veel plezier gelezen.

      Verwijderen