5 maart 2017

Pensioencruisen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik het voor het laatst langs heb zien komen, maar een tijdje geleden popte het regelmatig op: het filmpje over een wat oudere mevrouw die op een cruiseschip woonde. Het commentaar of de boodschap was dat deze mevrouw dat zo slim had gedaan. Want ze werd zoveel beter verzorgd dan in een bejaardentehuis en het was zoveel leuker en het kostte nog minder ook.

Ik weet niet waarom maar laatst moest ik eraan denken. "Zou dat nou echt zo'n goede keuze zijn?

"Geheel verzorgd", maar hoeveel zorg is dat?
Ik vraag het me bijvoorbeeld verzorgingstechnisch af. Ja, als je nog een bepaalde mate van zelfredzaamheid hebt wel. Je hoeft op zo'n cruiseschip niet zelf te koken of te wassen of bedden op te maken. Dus niet het gevaar dat je de piepers aan laat branden, of erger: brandt sticht omdat je niet meer zo goed met een gasfornuis om kunt gaan. Maar als je hulp nodig hebt bij het douchen, komt er dan zo'n loveboat-matroos je billen wassen? En je steunkous aantrekken? En zorgt hij ervoor dat je de juiste medicijnen op het juiste moment neemt?

Is het goedkoper?
En ik vroeg het me ook kostentechnisch af. Zou het echt goedkoper zijn? Dus ik heb even gegoogeld. Het is geen diepgravend, allesomvattend onderzoek geworden, maar ik heb wel even serieus zitten googelen. De goedkoopste langdurige cruise die ik kon vinden, kostte zo'n 8.000 euro voor 122 dagen. Als je dat omrekent naar een jaar is dat bijna 26.000 euro. Daarvoor heb je dan onderdak, eten en drinken, je bed wordt opgemaakt en eens in de veertien dagen doen ze je was. En je ziet nog eens wat van de wereld.
Ik vond, voor de vergelijking, maar één seniorenwoning met service waarvan ook direct de prijzen zichtbaar waren (bij alle andere die ik vond, kon ik alleen achter de prijs komen door een offerte aan te vragen, dat heb ik nog maar even niet gedaan.). Hier betaal je voor wonen, drie maaltijden per dag en wasservice bijna 36.000 euro per jaar. Op de site oogt het complex vrij luxe, dus het kan ongetwijfeld iets goedkoper. Maar het moet dan dus 10.000 euro per jaar goedkoper zijn om te kunnen concurreren met de goedkoopste cruise.
Als je overigens geen zorg nodig hebt, dan is het wel duurder dan voor jezelf zorgen, tenminste als ik het vergelijk met mijn jaarbudget van 17.400 euro.

Kun je het regelen?
Ook regeltechnisch lijkt het me nogal een gedoe (maar dat kan aan mij liggen). Hoe regel je dat je cruises goed op elkaar aansluiten? Ik ben tijdens mijn google-actie geen doorlopende cruise tegengekomen. 150 dagen is de langste cruise die ik ben tegengekomen, 180 schijnt ook mogelijk te zijn. Maar misschien wil zo'n maatschappij dat maar al te graag voor je regelen. Misschien kun je ook nog wel korting krijgen (dat schijnt, zeker als je met z'n tweeën bent, echt wel te kunnen)
En hoe zit het met belasting? Kun je ingeschreven blijven in Nederland en zou je dat moeten willen of juist niet? En hoe zit het met gezondheidszorg en -verzekering? Er zijn artsen en verpleegkundigen aan boord van zo'n cruiseschip, maar als je ernstig ziek bent, zullen ze je zodra dat mogelijk is naar een regulier ziekenhuis willen brengen.
Als je echt graag wil, moet dit wel uit te vinden zijn.

Is het leuk?
Ik houd niet zo van varen (maar wel van dit soort dingen (globaal) uitzoeken). En ik zou mijn familie en vrienden ontzettend missen. Maar als je wat ouder bent en je hebt niet zo veel mensen meer om je heen, heb je daar misschien minder last van. Er staat bovendien tegenover dat je steeds nieuwe mensen ontmoet, dat kan heel leuk zijn. En wellicht kun je een band opbouwen met personeelsleden, dat schijnt die mevrouw uit het filmpje ook gedaan te hebben. Daar komt nog eens bij dat er veel entertainment is aan boord. Je moet ervan houden, maar echt saai zal het niet zijn. En, al eerder genoemd, je ziet nog eens wat van de wereld. Dus het zou best eens leuk kunnen zijn.

6 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een heel klein wereldje aan boord van zo'n cruiseschip. Ik denk dat ik me opgesloten zou voelen.
    Het idee vind ik wel erg origineel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb schuin boven de aanlegplaats van cruiseschepen gewerkt. Die cruiseschepen varen ' nachts en overdags doen ze plaatsen aan. Ik herkende de reizigers een beetje aan hun uiterlijk. Het uiterlijk afgemeten aan de afkomst.
    De laatste jaren waren er meer jongeren die cruises maakten. Het overgrote deel waren kwieke ouderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het concept wel leuk bedacht. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er echt mensen zijn die dat doen. Precies om wat jij zegt. Het is misschien wel een leuk idee, maar hoe moet dat als je echt zorg nodig hebt?
    Wel heel leuk dat je dit eens hebt uitgezocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, wat een leuk vergelijk dat je maakt! Wie weet ooit, als tussenstap van een half jaartje voor een verzorgingstehuis?? Nu trekt het me absoluut niet, cruisen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het origineel, maar van mij zou het niet hoeven zeg. Permanent op een cruise....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je het uitgezocht hebt! Haha. Ik ga het zeker overwegen voor de toekomst ;)

    BeantwoordenVerwijderen