2 februari 2017

Een beetje consuminderaar slaat rechtsaf?

Het was eergisteren op de radio: Pakketbezorgers van een bepaalde Amerikaanse bezorgdienst mogen niet linksaf slaan, ze mogen alleen rechtsaf. Zo bespaart de bezorgdienst 38 miljoen liter benzine per jaar.

Ik vroeg me meteen een paar dingen af, bijvoorbeeld:
  • 38 miljoen besparing ten opzichte van welk totaalverbruik?
    Als het totaal 380 miljoen liter is, dan is het wat, maar als het totaal 40.000 miljoen liter is dan valt het een beetje weg in de marge.
  • Zou dat ook werken bij die slimme auto's (micro-hybrides), die zichzelf uitschakelen als je stilstaat en automatisch weer starten als je weer gas geeft?
    Volgens het bericht bespaar je doordat je om rechtsaf te kunnen slaan niet hoeft te wachten en voor rechtsaf wel en dan onnodig benzine verbruikt.
  • Werkt het überhaupt echt?
    Weegt het omrijden op tegen het wachten? En kom je altijd op de goede plek uit? 
Ik was dus behoorlijk sceptisch, maar het zou ook veiliger zijn, en áls het zou kloppen zou het in ieder geval een leuke bespaartip zijn, dus ik wilde er wat meer van weten.
Ik tikte de 'altijd rechtsaf slaan' en de bedrijfsnaam in in google en de hits op de eerste pagina waren uit 2006, 2008, 2011, 2013, 2014 en 2016. Of ze het expres doen of niet: het is leuke publiciteit voor ze.

Ik kan geen andere bronnen (dan die zich baseren op de bezorgdienst zelf) vinden die de theorie bevestigen. Ik ga het dus maar niet in de praktijk brengen. Want hoewel het me wel veiliger lijkt, kom je volgens mij (in Nederland) ook lang niet altijd op de plaats van bestemming. Ik denk dat je om dit te laten werken ten minste behoorlijk geavanceerde navigatiesoftware nodig hebt en die hebben zij misschien wel, maar ik niet. En bovendien: met de fiets gebruik je geen benzine.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb het nieuwsbericht niet gelezen maar in Nederland bespaart het denk ik nauwelijks om 2 redenen: 1) De stoplichten hier staan vaak wat beter afgesteld, je staat dus niet vaak lang te wachten voor een leeg kruispunt, en 2) in de VS mag je bij het overgrote deel van de stoplichten altijd rechtsaf slaan als dat veilig mogelijk is, ook als het stoplicht (vaak eentje voor links/rechts/rechtdoor) rood is. Dat is hier zelden het geval dus ook voor rechtsaf sta je vaak stil, vooral als het een combinatiestoplicht voor rechtdoor/rechtsaf is. Dus inderdaad gewoon lekker fietsen voor de benodigde besparing en lichaamsbeweging!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarnaast heb je in Amerika veel straten patroon dat in een soort grid ligt. 3x rechts is dan inderdaad gelijk aan links, maar dat werkt bij ons lang niet altijd zo, zeker niet in binnensteden waar je veel eenrichtingsverkeersweggetjes hebt.

      Verwijderen
  2. Dit wordt inderdaad al heel lang gedaan, maar het wil niet zeggen dat het nuttig is voor gewone routeplanners: bezorgdiensten hebben vaak de vrijheid om de volgorde van de paketjes vrij te kiezen. Op deze manier kunnen ze een route plannen die rechtsom is zonder dat ze extra kilometers rijden.

    BeantwoordenVerwijderen