11 januari 2017

Wat te doen met geld als je oud bent?

Mijn ouders hebben een heel redelijk pensioen en doordat zij altijd en nog steeds relatief zuinig hebben geleefd, hebben ze geen hoge kosten. Ze houden elke maand wat over van hun pensioen en hebben ook nog een goede buffer op hun spaarrekening.

Waar ik mijn eigen levensstijl afgelopen jaren heb aangepast naar zo min mogelijk uitgeven, probeer ik mijn ouders zoveel mogelijk te stimuleren om leuke dingen met hun geld te doen. Het geld is er immers en ze hoeven het nergens meer voor te bewaren. Ze doen wel meer leuke dingen van hun geld dan vroeger, maar deels door omstandigheden en deels door de 'aard van het beestje' geven ze nog steeds niet zo veel uit. Dat is prima, als ze zich maar geen dingen ontzeggen uit hun 'oude zuinigheid', die ze eigenlijk best zouden willen doen.

Ik zit een beetje te dubben wat ze, naast leuke dingen, zouden kunnen doen met (een gedeelte van) hun buffer. Die is groter dan nodig. Er is dus een deel 'vrij'. Het geld hoeft niet te groeien, dat hebben ze niet nodig. Maar het heeft toch ook iets raars dat het daar zomaar staat te staan.
Zelf zou ik het beleggen. Maar beleggen is iets voor de lange termijn. Die hebben mijn ouders hoogstwaarschijnlijk niet.
Een andere optie is een spaarrekening met een iets beter rendement. Het rentepercentage van hun huidige spaarrekening is op z'n zachtst gezegd niet concurrerend. Maar mijn ouders zitten al 50 jaar bij deze ene bank. Het is iets met loyaliteit. Bovendien: ze kunnen zich nu prima redden met internetbankieren. Op een extra bank, met een andere inlogmethode en een website die er anders uitziet, zitten ze waarschijnlijk niet te wachten.

Tijd om het met ze te bespreken. Ik merk dat met name mijn vader de laatste tijd wat meer interesse toont in beleggen. Misschien is het iets voor hem om met een klein bedrag te gaan doen. Daar hoeft hij niet wakker van te liggen als het misgaat, maar hij kan wel zien hoe het gaat en wie weet wordt hij 100 en dan is zijn horizon nog lang genoeg. En ook die andere spaarrekening is het bespreken waard. Het is niet zo dat ze wekelijks in moeten loggen of zo. En naast het gevoel van loyaliteit dat ze hebben weet ik dat ze ook vinden dat je 'geen medelijden hoeft te hebben met de bank'.

8 opmerkingen:

  1. Andere optie: schenken, tot het belastingvrije maximum.
    Dat scheelt ook in erfbelasting straks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ze het zelf niet meer opmaken is "hun" beleggingshorizon lang, namelijk gelijk aan die van erfgenamen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uit je verhaal maak ik op dat ze het geld niet opmaken. Hebben zij dan wel behoefte aan meer en willen ze risico's lopen. Dat is wel wat ze doen als ze gaan beleggen met een korte termijn. Misschien is het wel goed zoals het is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het eens met anoniem. Waarom zou je je hiermee bemoeien als ze zelf tevreden zijn?

      Verwijderen
    2. Dat was ook het eerste wat door mijn hoofd heel ging. Waarom je ermee bemoeien om geld te creeeren wat ze zelf niet meer nodig hebben of op zullen maken? Blijkbaar hebben ze ook geen behoefte om opeens meer geld uit te gaan geven. Waarom zou er altijd iets moeten gebeuren met zulk geld? Lekker laten zou ik zeggen.

      Verwijderen
  4. Stimuleren dat ze op vakantie gaan en uitjes. Eventueel met de zonnebloem en je hebt speciale zorg reizen. In de zorg zie ik genoeg ouderen die nog op vakantie gaan en het geld beetje bij beetje opmaken. Mocht je ouders ooit in een verpleeg of verzorginshuis komen moet je veel aan eigen bijdrage betalen. Ik zou zeggen mooi genieten en zo nu en dan een uitje en vakanties.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ouders zijn zo lief om elk jaar maximaal te schenken. Dat had ik inderdaad nog niet vermeld.
    Ik bemoei me ermee omdat mijn ouders af en toe aangeven dat ze zich afvragen wat verstandig is om te doen met hun geld. Zorgreizen en uitjes zijn ze nu voorzichtig aan het verkennen, en dat stimuleer ik van harte.
    Ik heb er afgelopen dagen met ze over gesproken. We hebben wat leuke kleine uitjes gepland, en beleggen en sparen bij een andere bank besproken. Zelf beleggen lijken ze toch niet interesssant te vinden; voor ergens anders sparen staan ze wel open. Ze laten het nog even bezinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is een familiebank oplossing niet iets? Je ouders krijgen een beter rendement met zekerheid op hun geld en jij kunt je hypotheek verlagen én krijgt lagere lasten. Waardoor je ook weer langer van je proefpensioen kunt genieten. Win-win-win

    HJ

    BeantwoordenVerwijderen