3 mei 2016

Bespaarcentage 13

Voor ik de berekeningen voor het voorproefje 'presenteer' eerst nog even de bespaarcentages. Hoewel ik niet meer spaar voor mijn pensioen over 13 jaar, maak ik de serie -tot ik geen salaris meer krijg- toch maar even compleet.

Maart was mijn dertiende maand als Mevrouw Money Wenkbrauw. Mijn bespaarcentage was 63%. Dat is voor mij een top-percentage. Ik heb mijn hand flink op de knip gehouden deze korte maand. Ik ben er dan ook heel tevreden over. Vanaf april of mei wordt mijn salaris waarschijnlijk wel iets lager (ivm correctie belastingmaatregelen) en zal het kale percentage ook wel weer dalen.


('B% kaal' is zonder bonussen als vakantiegeld en eindejaarsuitkering. In de kolom 'B% jaar' staat het bespaarcentage met de bonussen van dat kalenderjaar erin verwerkt.)

Hieronder volgt het lijstje van mijn (/onze) acties sinds de kennismaking met 3M.
  1. Spaargeld en reserveringen verhuisd naar spaar- en depositorekeningen met een beter rentepercentage (van 0,9 naar 2,0). Dat was medio 2015, dat zou nu niet meer lukken.
  2. Hypotheekaflosplan gemaakt en de reservering tbv de aflossing verhoogd. Plan is inmiddels weer veranderd ivm het voorproefje.
  3. Een beleggingsrekening aangevraagd én ik beleg nu maandelijks.
  4. Pensioenregelingen gecheckt.
  5. Vakantiegeld, loonsverhoging en eindejaarsuitkering op mijn beleggingsrekening gezet.
  6. Zo vaak mogelijk fietsen in plaats van de trein nemen.
  7. Brood, fruit en jus mee naar het werk ipv daar kopen, en vervolgens mijn jus-consumptie teruggebracht.
  8. Cola-consumptie gereduceerd, meer water gedronken.
  9. Minder uit eten, minder geborreld. Vaker een pilsje gedronken ipv wijn.
  10. Meer vegetarisch gegeten.
  11. Minder uitgegeven aan boodschappen door minder dure merken te kopen.
  12. Goedkopere aansprakelijkheidsverzekering gezocht en afgesloten.
  13. Goedkoper energiecontract afgesloten.
  14. Een paar abonnementen (sms, Vereniging Eigen Huis, ...) opgezegd.
  15. Korting gevraagd bij verlenging internet-abonnement.
  16. Schoonmaakster voor 50% opgezegd, en vervolgens heeft zij zelf de andere 50% opgezegd :)
  17. Zuinig met energie. Quooker uitgezet
  18. Nieuwe batterij in plaats van een nieuwe telefoon gekocht.
  19. Allergoedkoopste laptop gekocht en pas op het moment dat het echt noodzakelijk was.
  20. De design-radiator die we al heel lang wilden via marktplaats gekocht in plaats van nieuw. (We hadden een extra radiator nodig.)
  21. Een kinderboekenkastje gemaakt van afvalhout in plaats van nieuw materiaal.
  22. Zegeltjes gespaard.
  23. Extra inkomsten gegenereerd met Euroclix* (in maart niets ingewisseld). 
  24. Extra inkomsten gegenereerd met Klezzer*. (uitleg) (in maart heb ik 12,50 uit laten betalen).
  25. Advertenties op mijn blog gezet, die nog steeds weinig tot niets opleveren, maar er komen (als ik regelmatig schrijf) wel meer bezoekers en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk.

*Voor aanmeldingen bij Euroclix of Klezzer via deze links krijg ik een bonus en degene die zich aanmeldt, krijgt een welkomsbonus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten