21 januari 2016

"Ga jij er ook op vooruit?"

Je kon er afgelopen periode bijna niet omheen: positieve berichtgeving over wat je overhoudt van je loon na aftrek van belasting en dergelijke. Het ene bericht was wat jubelender dan het andere, maar allemaal schreven ze dat de werkende mens erop vooruit zou gaan. Afhankelijk van in welke groep je valt, ga je er meer of minder op vooruit. Ik val in een goede en in een 'slechte' groep.

Als ambtenaar val ik in een goede groep. Ambtenaren gaan veel minder pensioenpremie betalen, onder andere omdat het aanvullende partnerpensioen wordt afgeschaft. Dat laatste juich ik toe en Partner Money Wenkbrauw heeft er ook geen enkel probleem mee. Helaas kwam begin januari ook het nieuws dat ABP per 1 april de pensioenpremie verhoogt. Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk uitpakt (ook voor het loonakkoord). Maar in januari zou ik in ieder geval meer over moeten houden.

Als ongeveer anderhalf-keer-modaal-verdienende val ik in een 'slechte' groep. De anderhalfjes gaan er het minst op vooruit, 'een schamele zes euro' las ik ergens. Maar ach, ik stap voor minder een dik uur op de fiets. Ik zal niet ontkennen dat ik het leuker had gevonden om ook hier in een goede groep te vallen, maar vooruit gaan is vooruit gaan. Ik ben eigenlijk best blij met zes euro.

Ik ben zeker nieuwsgierig hoeveel het nu allemaal precies gaat zijn. Ik kan mijn loonstrookjes online raadplegen en heb net ook even gekeken of die van januari er misschien al staat, maar nee! Dat vind ik toch wel bijzonder. Morgen is het namelijk al weer uitbetaaldag. Dan moet het toch allemaal bekend zijn?! Wat is er tegen het vrijgeven van een loonstrookje voor er uitbetaald wordt?

Morgen is het weer uitbetaaldag en dan weet ik hoeveel het allemaal precies gaat zijn, in ieder geval tot april. 

4 opmerkingen:

  1. Ik ging er EUR 94 op vooruit in januari. Ik ben overigens ook ambtenaar, maar ik werk 25 uur en kom niet verder dan iets onder modaal. Man krijgt morgen zijn loon en ik ben vooral benieuwd wat hij er bij krijgt. Hij heeft net geen 2x modaal.
    Het maakt overigens niet uit als het niet zoveel is. We komen ruim uit.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als AOWer en pensioentje ga ik er 20 euro op voorruit. Nu afwachten wat er dit jaar duurder wordt que gemeentelijke en andere belastingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog niet helemaal duidelijk. Ik heb nabestaandenpensioen voor 65 minners, en een kleine slecht betaalde parttime baan. Vanwege het nivelleren van de algemene heffingskorting (afbouw vanaf 19.000 en nog wat) en het afschaffen van de heffingskorting voor prepensioeners zal het voor mij onvoordelig uitpakken.

    BeantwoordenVerwijderen