19 januari 2016

Bevroren wát?

Als de wekker maandagochtend gaat, slaap ik nog. Dat komt niet vaak voor. Ik overweeg om te blijven liggen. Als ik de trein neem in plaats van de fiets, kan ik nog zeker veertig minuten blijven liggen. Maar dan herinner ik me hoe mooi de luchten gisteren waren en bedenk ik dat ik daar graag doorheen wil fietsen. Ik wrijf de slaap uit mijn ogen en sta op.
Het is koud in huis, Ik trek snel m'n fietskleren aan en stop een handdoek en kantoorkleren in m'n tas. Nog even ontbijten en brood smeren in de koude keuken, en dan ben ik klaar om te gaan.
Het is buiten nog kouder uiteraard. Ik trek m'n muts wat steviger op m'n hoofd, vind mezelf best stoer en trap op de pedalen. Nog geen kwartier later sta ik hartstikke stil. M'n wielen willen niet meer draaien. De remblokjes zitten vastgeklemd op de velgen en laten niet meer los. Ik trek eraan, draai aan de stelschroefjes van de remkabel, niets helpt. Geen bushalte in de buurt voor zover ik weet. Ik fiets deze route niet zo vaak. Meestal neem ik een mooiere route, maar die wordt niet gestrooid. Ik vouw mijn fiets op en begin te lopen. Een half uur later ben ik op het station. Ik was er eerder geweest als ik in bed was blijven liggen. Ik baal omdat ik nauwelijks heb kunnen genieten van het stukje dat ik gefietst heb, en omdat ik nu toch voor de trein moet betalen, én m'n fiets moet laten maken. Ach, soms zit het mee en soms zit het tegen, en ik kán tenminste met de trein.
In Den Haag breng ik mijn fiets naar de fietsenmaker bij het station. Ik kan hem diezelfde middag ophalen. Hij heeft de remmen opnieuw afgesteld, nieuwe remblokjes waren nog niet nodig. Voor 15 euro mag ik hem meenemen en ik fiets er prima de 12 kilometer naar Meneer Money Wenkbrauws werk op.

Dinsdagochtend verloopt vrijwel hetzelfde. Nou ja, dit keer ben ik 50 meter verder als mijn remmen blokkeren. En dit keer bel ik Meneer Money Wenkbrauw of hij me komt halen en op het station af wil zetten. Dat doet hij.
Ik ga terug naar de fietsenmaker. En dan komt het: Hij zegt: 'Het komt door de kou. Je remleidingen zijn bevroren." Ja koekoek denk ik, maar als hij zegt dat hij het zonde vindt van mijn geld om er nieuwe remkabels op te zetten, heeft hij me bijna overtuigd. Ik besluit het nader te onderzoeken en bedank hem voor het advies. En inderdaad, op google vind ik talloze hits van mensen met hetzelfde probleem. Gelukkig ook wat oplossingen. Daar moet ik nog mee aan de slag.

Ik heb trouwens probleemloos naar huis kunnen fietsen. Niet zo onbewolkt als maandagochtend, maar wel ook mooi.
Nog drie mooie (of minder mooie) ritjes en ik heb de reparatiekosten er al weer uit.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten