5 december 2015

Kruidnootjes bakken - met recept

Misschien heb ik vandaag wel tijd over om kruidnootjes te bakken. Vandaag is dé dag voor kruidnootjes natuurlijk. Is zelf bakken goedkoper?

Ik heb even gegoogeld en volgens budgi.nl kosten de ingrediënten voor ongeveer 500 gr kruidnoten €1,22. (Die 500 gr baseer ik op het gewicht van de ingrediënten. Geen idee of het ook allemaal overblijft. Zou moeten volgens de wet van behoud van massa en energie :) Maar misschien dat er ergens moleculen de lucht in verdwijnen. Die geur bestaat ook niet uit niets. Of dat kruidnoten een ander energieniveau hebben dan al die losse ingrediënten bij elkaar. Maar goed daar gaat dit helemaal niet over. Gelukkig maar, want ik zou flink moeten graven om erachter te komen hoe het zit.)
Als je geen van de ingrediënten in huis hebt, ben je maar liefst bijna vier euro kwijt. Dan heb je daarna nog wel basterdsuiker, zelfrijzend bakmeel, een beetje boter, melk en speculaaskruiden over om een andere keer weer lekkere dingen van te maken. (Met de melk niet te lang wachten, maar dat had je zelf ook al bedacht.)

€1,22  voor 500 gram kan niet op tegen de prijzen die ik online zie voor budget-kruidnoten (bv. 1,49 voor een kilo, kan misschien nog wel goedkoper). En in de 1,22 zijn nog niet de kosten voor je oven meegenomen. Op basis van een zeer quick-and-dirty-zoekactie op google (1 pagina bekeken) schat ik dat dit 15ct extra kost.
Je kunt de prijs nog iets drukken door geen roomboter te nemen (ik vind roomboter niet lekker in baksels, maar veel mensen vinden het een must) of door nog iets scherper boodschappen te doen, maar op de helft van 1,49 ga je niet komen.

Zelf kruidnoten bakken doe je dus niet om te besparen, maar omdat het zo leuk en lekker is. Als je de meeste ingrediënten al in huis hebt, zou ik me niet tegen laten houden. Maar als je alles nieuw moet kopen, moet je even kijken of die 4 euro in je budget past. December is per slot van rekening een dure maand. Van een klein zakje gekochte kruidnootjes kun je ook genieten. Én vanaf maandag gaat het sintsnoep in de aanbieding.

Mocht je wel willen gaan bakken: het recept is makkelijk te googelen, maar voor de volledigheid:

Kruidnootjesrecept

  • 100 tot 150 gram (room)boter
  • 125 gram bruine basterdsuiker
  • Ongeveer 4 eetlepels melk.
  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 10 gram speculaaskruiden
  • Snufje zout
  • Bakpapier (dit gaat niet in de nootjes, maar je hebt het wel nodig)

Vooraf: Kruidnootjes bak je in 15-20 minuten op 160-170 graden. Je kent zelf je oven het beste. Verspil geen energie door lang voor te verwarmen, maar ik denk dat beginen in een ijskoude oven ook niet helemaal goed werkt.
  • Kneed boter, suiker, speculaaskruiden, zelfrijzend bakmeel en zout goed door elkaar.
  • Voeg lepel voor lepel de melk aan het beslag toe, zodat het een lekker soepel deeg wordt.
  • Bekleed de bakplaat met bakpapier.
  • Rol van het deeg een slang, snijd er plakjes van en leg ze op de bakplaat. Niet te dicht bij elkaar want ze gaan nog rijzen. Of rol balletjes die je op de bakplaat een beetje platdrukt. 
  • Bak ze in de oven in 15-20 min. gaar en lichtbruin.

2 opmerkingen:

  1. Het voordeel is dan wel weer dat als je het zelf bakt er geen vreemde E-nummers inzitten en dat is mij dan wel weer meer waard dan het geld...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen