29 augustus 2015

Eitje

We krijgen regelmatig eitjes van de scharrelkippen van mijn ouders. In de vakantie hebben we elkaar niet gezien en moesten wij het zonder die  heerlijke eitjes stellen. Maar nu was ik weer langs geweest en stond er een doosje te lonken op het aanrecht.

Ik las in de Financiële Telegraaf de tip dat je een ei ook kunt koken door het water met het ei aan de kook te brengen en dan direct het gas uit te zetten en het ei nog zes minuutjes in de pan met warm water te laten zitten. Dat wilde ik wel eens proberen, moet ook kunnen op een inductieplaat.

Dus ik pakte een ei en ... liet het uit mijn hand glippen. Schaal gebroken maar ei nog in vorm dus niet alles op de grond gelukkig. Dan maar een gebakken eitje, dat kon nog wel. Ik bedacht dat ik daarvoor de plaat ook wel uit kon zetten ruim voor het eitje gebakken was. Dus ik zette de plaat aan (op booster), vlijde het eitje in de pan legde het deksel erop en zette de plaat uit. Ondertussen ruimde ik de onderste lade van de vaatwasser uit. 
Vervolgens tilde ik het deksel weer op: dooier al helemaal hard, terwijl ik meer van zacht houd. Dat gaat dus sneller dan ik dacht.

Het eitje was toch lekker en weer wat geleerd :)

3 opmerkingen:

  1. Na jaren elektrisch koken doe ik dit met best veel, bijvoorbeeld pasta, rijst, mie - ook nu ik weer op gas kook. Alles al de pan in voordat het water kookt en dan direct bij het begin van bubbels het gas uit. Zaken als aardappelen en bonen gaan de snelkookpan in, dat scheelt ook tijd en gas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tip! Ik doe dit wel vaak met groentes. Die laat ik dan 'nagaren' als de pit al uit is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dit kan ook met aardappels, zoals bovengenoemd. Scheelt veeeeeel gas uiteindelijk. Soort Hooikistmethode, maar dan zonder kist :)

    BeantwoordenVerwijderen