11 augustus 2015

Beleggen - het is begonnen

Eindelijk, mede dankzij de laatste zetjes van geachte lezers -waarvoor dank-, ben ik aan het beleggen.

Ik ben begonnen met een investering in het Schiedams Boekhuis. Dat is vooral een investering in geluk. Ik zou het echt heel gaaf vinden als er een moderne authentieke boekhandel in het mooie oude centrum van Schiedam komt, en dit wordt hem! Gedeeld geluk dus. Maar als alles goed gaat, levert het ook rendement op en een kleine bijdrage aan mijn vrijheid.


Dan de feitjes van mijn ‘echte’ belegging. Ik heb gekozen voor Rabo Rendemix. Overwegingen:
  • Ik heb geen verstand van of ervaring met beleggen. Kiezen voor de zonder twijfel allerbeste aanbieder voor mijn geval is niet mogelijk.
  • Ik ben al klant bij de Rabobank, dus het is makkelijk en overzichtelijk.
  • De kosten zijn laag. Ik heb vergeleken met Brand New Day en Meesman. Binck en Alex had ik eerder al bekeken en vond ik toen duur en onhandig (niet opnieuw gecheckt). Ik heb de bovenkant van de bandbreedte die Rendemix noemt voor de lopende kosten genomen.
  • Het rendement over de afgelopen vijf jaar is heel redelijk. (Geen garantie voor de toekomst, ik weet het.)
  • Ik heb gekozen voor een neutraal profiel.
  • Ik heb 7.000 euro ingelegd. Daarmee loop ik vooruit op wat ik de komende twee maanden in zou kunnen leggen. De reservering voor vakantie en spullen zijn tijdelijk lager en die vul ik de komende twee maanden aan, dan stop ik dus niets in mijn belegging. Daarna kan ik, als er geen rare dingen gebeuren 1.450 per maand beleggen, en dan kan ik, als het verder ook allemaal z’n gangetje gaat (bij mij thuis en in de wereld), nog net voor mijn 57e volledig stoppen met werken.
Rendemix werkt voor zover ik weet met ETF's. Dat zijn fondsen die de koers proberen te volgen. Ik heb van een vriend die ik slim vind begrepen dat daardoor de kosten laag zijn en dat die fondsen het heel redelijk doen. Dat is in overeenstemming met bovenstaande bevindingen/overwegingen en geeft me wat meer comfort bij mijn beslissing.

Meesman lijkt me trouwens ook nog steeds heel interessant, maar de stap naar Rendemix was kleiner. Als ik nog eens een meevaller heb, ga ik zeker Meesman weer overwegen.

7 opmerkingen:

  1. Spannend! Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Wij zitten ons ook in te lezen over beleggen. Ik hoop volgend jaar ermee te starten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder, Rendemix is juist heel negatief in het nieuws gekomen vanwege de exorbitante kosten: https://www.beleggingsmatch.nl/nieuwe-tarieven-rabobank-rendemix

    Meesman is echt veel goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik stapte in 2010, na de 'flater' bij LegioLease. (gouden bergen beloofd, stront gekregen) Ik dacht als een gorilla het kan dan moet ik het zelf toch ook kunnen. hihi. Ik stapte op het goede moment in, lage aandelen. ING bijvoorbeeld gekocht voor 6 euro, Aegon voor 2 euro enz...Ik heb niet veel maar voor mij (nog geen 3000 euro) is het meer een hobby waar ik niet al te veel tijd aan wil besteden. Ik neem risico aandelen, dat kan goed uitpakken en soms ook niet. (daarbij is geduld een schone zaak) Ik verkoop niet of nauwelijks. Ik ben een mini Warren Buffet in de dop en vooral niet in paniek raken en als een blind peerd gaan verkopen als het even tegenzit. Veel geluk en sterkte...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat je Rendemix heb gekozen ipv Meesman denk ik.

    Rendemix zie ik zo 0,125% per kwartaal, 0,2% transactiekosten en tussen de 0,27% en 0,34% lopende kosten.

    Bij 7000 betaal je dus 14 euro aankoopkosten, daarna 4x0,125%(0,5%) + (minstens) 0,27% per jaar. Na 1 jaar is er dus nog eens 53.9 aan kosten afgeschreven en dus 6932,10 over. Ik heb dan de laagste kosten genomen van de bandbreedte.

    Bij Meesman betaal je 0,25% transactiekosten en 0,5% per jaar. Na 1 jaar zijn er 17,5 euro's aan transactiekosten afgeschreven en nog eens 35 euro's aan jaarlijkse kosten. Na 1 jaar dus over 6947,5.

    Das na een jaar 15 euro. Alleen Blijven de hogere vaste kosten élk jaar terugkomen. Met een excelletje kan je het effect ervan wel uitrekenen over 10-20 jr. Bedenk ook dat je niet alleen die 15 euro in je zak steekt maar dat deze 15 euro ook weer rendement oplevert. Dat is diezelfde heilige samengestelde rente.

    Het bedrag van 300,= p mnd heb ik uitgerekend door eens over 10 jaar te vergelijken wat de kosten zouden zijn bij Binck en Meesman. Binck heeft een minimum jaarlijks bewaarloon maar je kan er wel maandelijks in ETF's beleggen zonder transactiekosten. Als je dus een wat groter kapitaal al hebt dan is Binck interessanter dan Meesman. Omdat ik vooral aflos momenteel(zie blog) ipv opbouw en maar 150.= beleg heb ik voor Meesman gekozen. Later stap ik dan wel over wat naar dan het goedkoopste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw keuze gaat tegen Mister Money Mustache in!

    Hij is juist voor beleggen in index fondsen met zo laag mogelijk kosten en zonder te betalen voor een dure vermogensbeheerder!

    Je had dus voor Meesman moeten kiezen, zoals hierboven al door verschillenden aangehaald.


    Rabobank verhoogt per 1 juli 2015 de tarieven van de populaire Rabobank Rendemix. En flink ook. Klanten van Rabobank Rendemix zullen een grote verandering zien in wat ze gaan betalen. De kostenstijging loopt voor sommige beleggers op tot enkele duizenden euro’s extra per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik waardeer de tips, en ik moet volgens mij helemaal niks :)
    Beter was hier de vijand van goed. Ik ben me bewust van de kosten en dat het beter had gekund (zie eerste overweging en laatste zin).
    Volgens mij is 'het moet wel leuk blijven' (zie tweede overweging) ook een belangrijk adagium van Mister Money Mustache.
    Het is een ontwikkelproces, waarin ik uitvind wat werkt en wat bij me past. Reacties helpen me daarbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat je je beleggingen moet proberen te scheiden van de emotie. Een antieke boekwinkel is leuk maar bij je beleggingen moet het rendement denk ik op de eerste plaats staan, zeker als je net begint. Mocht je later een grote pot hebben zou ik naar wat persoonlijkere dingen gaan kijken. Kosten zijn gewoon key bij dit soort dingen.

    Ik denk dat de 'het moet wel leuk blijven' op andere dingen van toepassing zijn en dat je dit soort dingen zo zakelijk mogelijk moet bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen