4 juli 2015

MMW-acties en (be)spaarcentage 4

Juni 2015 was mijn vierde maand als Mevrouw Money Wenkbrauw.

Bespaarcentage (voor hypotheek en pensioen):
              
Dieptepunt 2014 19%
mrt-15 47%
apr-15 52%
mei-15 51%
jun-15 51%

Dat ziet er dus nog steeds goed uit.  Maar ik moet wel zeggen dat ik het moeilijker vind om vol te houden, en dat lukt ook niet helemaal. Dat zie je (nog) niet in deze cijfers terug. Dat komt doordat we vooral minder besparen op onze gezamenlijke rekening. Daar gaat standaard een vast bedrag naartoe. Voordat ik begon als Mevrouw Money Wenkbrauw maakten we structureel meer geld op dan het standaard-bedrag. Als MMM (en Meneer) houden we geld over van het standaard-bedrag. Dat sparen we voor klussen aan het huis of andere grote uitgaven die we nu nog niet bedacht hebben (niet de vervanging van voor ons essentiële spullen, daar reserveren we voor). Dat sparen gaat steeds langzamer. Ik moet daar ook nog eens een overzichtje van maken.
Het komt vooral door het mooie weer, denk ik. De verleiding om aan te schuiven als we langs een terrasje lopen waar vrienden zitten, is groot. En zelf nemen we ook makkelijker het initiatief om even de stad in te gaan. We genieten daar ook wel met volle teugen van. Dus ik moet nog even bedenken wat ik ervan vind.

De percentages zijn voor de vergelijkbaarheid exclusief de vakantie-uitkering. Vanaf juni is het inclusief een kleine 'loonsverhoging'.

Hieronder volgt een update van mijn acties sinds de kennismaking met 3M.
  1. Spaargeld en reserveringen verhuisd naar spaar- en depositorekeningen met een beter rentepercentage (van 0,9 naar 2,0).
  2. Nóg vaker fietsen in plaats van de trein nemen.
  3. Brood, fruit en jus mee naar het werk ipv daar kopen, en vervolgens mijn jus-consumptie teruggebracht.
  4. Een beleggingsrekening aangevraagd.
  5. Cola-consumptie gereduceerd, meer water gedronken.
  6. Minder uit eten, minder geborreld.
  7. Extra inkomsten gegenereerd (zeer bescheiden) via Euroclix. Is in juni weer gelukt.
  8. Pensioenregelingen gecheckt.
  9. Meer vegetarisch gegeten.
  10. Minder uitgegeven aan boodschappen (bv. Wonky-appels ontdekt).
  11. Goedkopere aansprakelijkheidsverzekering gezocht en afgesloten.
  12. Goedkoper energiecontract afgesloten.
  13. Hypotheekaflosplan gemaakt en de reservering tbv de aflossing verhoogd. Plan is inmiddels veranderd in: zo snel mogelijk alles aflossen.
  14. Advertenties op mijn blog gezet, die nog steeds niets opleveren, maar er komen wel meer bezoekers en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk.
  15. Een paar abonnementen (sms, Vereniging Eigen Huis, ...) opgezegd.
  16. Zuinig met energie.
  17. Schoonmaakster voor 50% opgezegd.
  18. Zegeltjes sparen.
  19. Vakantiegeld op mijn spaarrekening gezet.

Wat heb ik (nog steeds) niet gedaan:
  1. Verhuisd naar een goedkoper huis
  2. Meer gaan werken
  3. Beleggen
  4. Loterij opgezegd

2 opmerkingen:

  1. Hoihoi,

    Je advertenties vallen ook niet echt op (misschien is dat de bedoeling ook?), maar dat kan wel één van de redenen zijn waarom er niet echt op wordt geklikt. Al is het sowieso geen vetpot, hoor ;)

    En wow, wat een mooie percentages zeg! Wij hadden deze maand een negatieve savings-rate. Oftewel: meer uitgegeven dan er was binnengekomen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik vind je blog leuk maar je schrijft maar heel erg weinig. Ben je alweer gestopt?.

    BeantwoordenVerwijderen