16 april 2015

Het is de schuld van de schuld

Schulden zijn slecht voor particulieren en ook voor landen, lijkt me. Ik las net een artikel in de volkskrant over een mogelijke nieuwe crisis. Even los van of die nieuwe crisis er wel of niet komt: Het artikel sluit af met een alinea over overheidsschulden. Ik weet dat ze er zijn, en ik weet dat ze hoog zijn. En toch schrik ik iedere keer weer als ik ze zie. Ze zijn absurd en niet te bevatten hoog.

Rood staan op je lopende rekening of ‘consumptieve schulden’ zijn slecht(s) uitstel van executie. Als de limiet bereikt is, moet je alsnog rondkomen van je inkomen. Sterker nog, die tweede ‘s’ van ‘slechts’ staat niet voor niets tussen haakjes. Het is een slechte manier van uitstel van executie want je moet ook nog eens rente betalen.

Het goede nieuws is dat je als je dat voor elkaar hebt, dus als je schuld inclusief rente afgelost hebt met behulp van je inkomen (en niet, ECHT NIET, met een andere lening mocht dat idiote plan in je opkomen), dat je dan het bedrag dat je maandelijks in die lening hebt gestoken, kunt gaan sparen. En dan ben je op de goede weg. Je moet nog wel een alternatief vinden voor sparen, maar elke maand geld overhouden is echt de belangrijkste stap.

Geldt dat nou ook voor landen? Lijkt mij wel. Ik snap echt wel dat ‘even fors beknibbelen’ door overheden om de staatsschuld af te lossen, niet goed is voor een kwakkelende economie. Maar toch: die schuld, daar moeten we volgens mij vanaf. Schulden zijn echt niet normaal.

Voel je je veroordeeld, beledigd, of lees je gewoon van oud naar nieuw? Klik dan hier voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten