7 maart 2015

Wat te doen met de euro's die je bespaart?

Ik moet zeggen dat ik het leuk vind: dat besparen. Ik weet ook niet hoe lang dat zo blijft, maar voorlopig profiteren we er maar van. Ik vind het cool als ik weer een paar euro bespaard heb. In mijn hoofd zit tegelijk echt wel het besef dat ik er daar niet mee kom, maar dat is voor de volgende stap.

Dit is het begin, en daar moet je beginnen want bij het einde heeft geen zin.
Ik ben dus begonnen met het niet uitgeven van euro's. Ik betaal niet meer elke werkdag 5 euro voor de trein, of 2,50 voor een lunch. Het geld blijft lekker op mijn bankrekening staan en aan het einde van de maand, als ik kan zien wat ik over heb, zet ik het op mijn spaarrekening. Ik room mijn lopende rekening helemaal af. Dat heeft twee effecten:
  1. Op elke euro die ik overhoud, krijg ik rente. Vervolgens groeit die euro en daar hoef ik niets voor te doen. Het gaat langzaam met de huidige rentestand, maar hij groeit.
  2. Omdat ik mijn lopende rekening elke maand helemaal afroom, let ik nog beter op mijn uitgaven. Ik vind het namelijk een vreselijk idee dat ik in een winkel mogelijk geconfronteerd word met een piepende pinautomaat: “Saldo ontoereikend”.
Dat is behoorlijk in lijn met hoe het beschreven wordt op de site van Mister Money Mustache. Hij (of eigenlijk zijn alter ego The Realist) heeft het alleen niet direct over een spaarrekening. Volgens hem moet je het volgende -in deze volgorde- doen met het geld dat je over hebt. Alle punten in mijn voorlopige vrije vertaling naar het Nederlands. Ik ben geen pensioenregelingen-, hypotheek-, belasting- of beleggingsexpert en weet dus niet zeker of dit het beste is en zelfs niet altijd wat precies bedoeld wordt. Ik hoop erachter te komen tijdens dit traject. Voorlopig klinkt het logisch en verstandig.

Todo met elke euro die je hebt uitgespaard:
  1. Leningen met hoge rente afbetalen (creditcards).
  2. Alle mogelijkheden voor je pensioenopbouw benutten.
  3. Alle andere leningen afbetalen.
  4. Extra aflossen op je hypotheek
  5. Conservatief beleggen
  6. Zet het op een spaarrekening met zo'n hoog mogelijke rente. NB Dit is echt een soort laatste toevluchtsoord. Doe eerst al het bovenstaande.
#1 en #3 zijn klaar (nooit van die leningen gehad), voor #4 heb ik een plan en #6 doe ik al sinds kort. Dus wat moet ik nu doen?

  • Uitzoeken hoe dat zit met pensioenopbouw (#2). Wat bedoelt Mister Money Mustache? En hoe vertaalt zich dat naar Nederland (in 2015)? Lees hier verder.
  • Gaan beleggen (#5). Dat vind ik eng en moeilijk. Maar gelukkig mag (moet) het conservatief. De hoogste spaarrente is leuk, maar is ruim onvoldoende om binnen tien jaar met pensioen te kunnen en dat is wel mijn doel. Dus ik moet wat beters doen. Lees hier verder.
Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten