4 maart 2015

Kostenolifanten

Ik ben niet de enige die wil besparen. Op mijn werk wordt naastig gezocht naar manieren om kosten te beperken. Daarvoor identificeren we sinds kort kostenolifanten. Ik denk eigenlijk dat we dat al eerder deden, maar sinds kort noemen we het zo. Kostenolifanten zijn de grote kostenposten. Besparingen op grote uitgaven zetten de meeste zoden aan de dijk, is de redenering. De nieuwe term heeft wat grappigs, zeker in combinatie met het 'identificeren' ("Hallo, bent u een kostenolifant?") en dat helpt -in ieder geval tijdelijk- om er meer aandacht voor te krijgen.

Op zoek dus naar kostenolifanten in mijn privé-situatie.

Kostenolifant 1: Hypotheek
Omdat ik zo snel mogelijk mijn hypotheek wil kunnen aflossen als de rente-aftrek niet meer opweegt tegen de kosten (zie blog over hypotheek aflossen), reserveer ik hier flink voor, bijna 50% van mijn inkomen. Een flinke olifant, maar ook een goede olifant dus, die mag blijven. Let op: als jouw hypotheek-olifant voornamelijk uit rentekosten bestaat, kijk er dan nog eens kritisch naar.
Overigens, als je echt hardcore gaat voor vervroegd pensioen, kun je overwegen om naar een goedkoper huis te verhuizen. Dat klinkt misschien ingrijpend maar denk er eens over na: als je goedkoper woont, kun je echt eerder stoppen met werken, en dat heb ik het niet over twee jaar eerder dan 67, maar misschien wel twintig jaar eerder: op je 45e klaar met werken. Dat is inderdaad ingrijpend, maar wel van het soort waar we naar op zoek zijn.

Kostenolifant 2: Het huishouden
Ongeveer een derde van mijn inkomen gaat naar de gezamenlijke rekening van het twee-persoonshuishouden Money-wenkbrauw. Daarvan betalen we onder andere de boodschappen, benzine, avondjes uit en van die dingen. Dit is dus een samengestelde post, maar gezien het aandeel (33%) interessant om de deelkostenposten te bestuderen op besparingsmogelijkheden. Daarover is er inmiddels een apart artikeltje.

Los van de besparingsmogelijkheden staat deze olifant op het punt wat af te vallen: De bijdrage aan de gezamenlijke rekening bepalen wij Money-wenbrauwtjes (gatver die term moest ik maar niet te vaak gebruiken) naar rato van ons inkomen (ongeveer, niet elke euro loonsverhoging wordt doorgerekend, het moet wel leuk blijven). Meneer Money-wenbrauw gaat waarschijnlijk binnenkort meer verdienen. Dat betekent dat zijn bijdrage wat omhoog kan, en die van mij wat omlaag. Overigens is het gat met de olifant op de derde plaats zo groot dat de Huishoudolifant voorlopig zeker is van zijn zilveren medaille.

Kostenolifant 3: Spullenreserveringen
Ik stort elke maand een vast bedrag (bijna 10% van mijn inkomen) op mijn spaarrekening voor het vervangen van spullen als dat nodig is. (Zie blog over Bufferen). Dat is op zich een goed ding. De vraag is wel of ik zo veel spullen nodig heb.

Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten