4 maart 2015

Hypotheek aflossen

Omdat de hypotheekrenteaftrek afgebouwd wordt, en het zonder dat belastingvoordeel duur is om een hypotheekschuld te hebben, wil ik mijn hypotheek binnen tien jaar af kunnen lossen. Ik reken daarvoor gewoon even met de situatie die ik nu heb. Misschien veranderen de voorwaarden van mijn hypotheek, waarschijnlijk verandert de rente, maar dat kan ik allemaal niet voorspellen, en ik kan er al helemaal niet mee rekenen.
Ik los nu niet af (omdat de hypotheekrente-aftrek grotendeels nog bestaat). Ik bouw een spaarpotje op om straks af te kunnen lossen. Met behulp van de spaar-calculator, uitgaande van 1,8% rente, heb ik uitgerekend dat ik per maand 1.300 euro moet sparen om over tien jaar mijn hypotheek af te kunnen lossen. Slik, dat is best veel. Meer dan ik tot nu toe daarvoor reserveerde, om precies te zijn 200 euro meer. Maar het is wel heel lekker als ik over tien jaar geen hypotheek meer heb. Dat helpt enorm in het vroegmetpensioenplan. Dus ik ga het proberen. We wonen in een gaaf huis waar ik veel plezier van heb, dus het is me ook wel wat waard.

Edit: in verband met voortschrijdend inzicht: Ondertussen heb ik er nog eens goed naar gekeken en los ik wel af, lees hier waarom.

Ons huis is ook ooit steen voor steen opgebouwd.
Dat ga ik ook doen met mijn hypotheekpotje.
Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten